
ARAB MEDIA REVIEW: 
 

ANTI-SEMITISM AND OTHER TRENDS 
 

December 2003 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 



 
 
 

Barbara B. Balser, National Chair 
Abraham H. Foxman, National Director 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

©2004, Anti-Defamation League 
All rights reserved 

Web site: www.adl.org 
 
 

 
 
 
 

 
 
 
 
 



 
 

Table of Contents 
 

 
Introduction 1 
Bahrain 2 
Egypt 4 
Oman 6 
Saudi Arabia 7 
Syria 8 
United Arab Emirates 9 
Arab Newspapers 10 

 



Introduction 

Anti-Semitism continues to be widespread throughout the Arab and Muslim 
world, with visible manifestations in the print and broadcast media.  ADL 
monitors the media in the Arab and Muslim world on a daily basis, and 
sheds the light on manifestations of anti-Jewish hate. 

In our review of the Arab and Muslim media in December 2003, several 
common anti-Semitic themes are apparent: 

�     demonizing of Jews – presenting the Jews as animals with 
negative implications, such as snakes. 

�    comparing Jews and Israelis to Nazis, using symbols as 
swastikas. 

�    conspiracy theories of Jews wanting to control the world, Jews 
controlling the Western governments, Jews controlling the world media, 
Jews owning the world’s capital etc. 
   

�    over the past few months a common conspiracy theory in 
caricatures is of Israel directing or controlling the U.S. 
administration of Iraq. 

�     illustrating the stereotypical Jew (big nose, black coat and hat, 
skull cap etc.), along with Jewish symbols as the Star of David 
and the menorah 

 

 

All material in this compilation was translated by ADL from the original Arabic or 
are from English language sources in the Middle East.  

  

 



Bahrain 

Cartoons 

 

Akhbar al-Khalij, December 25, 2003  
The Jews are stabbing the "Arab world" with an American fork.  

 

 

 
Akhbar al-Khalij, December 22, 2003 
In Arabic: "Iraq". 

 2



 

 

Akhbar al-Khalij, December 20, 2003  
Saddam is served as "the Christmas' turkey". The US is saying: "He who has 
rights upon him may come".  

 

 3



Egypt 
 

Newspapers

 

“…Israel entered the era of racism against Semitism – worse than what happened 
in Nazi Germany. (Israel) needs centuries to repair what Sharon ruined”.  

Anis Mansur, “Attitudes”, Al-Ahram, December 15, 2003 
 

Cartoons 

 

Al-Wafd, December 22, 2003  
Sharon is saying: "I am happy like that, I am satisfied like that". He is standing 
on the "agreement for the prohibition of nuclear proliferation". 

 4



 

Al-Ahram, December 4, 2003 
The cartoon's headline: "The Israeli security fence".  

 5



Oman 
 

Cartoons 

 

Al-Watan, December 8, 2003 
The Jew is taking out money from the American's pocket, while he himself steals 
it from "the American people", keeping him busy through fighting "terror". 

 6



Saudi Arabia 

Cartoons 

 

 

Al-Riyadah, December 2, 2003 
In Arabic (on scorpion's tail) "Weapons of Mass Destruction"

 7



Syria 

Newspapers 

“Nobody can ignore the fact that the Zionist lobby has too much influence inside 
the US Administration in general and the White House and the Congress in 
particular. Therefore, even naïve people know that the signing by President 
George Bush of the so-called Accountability Act which provides for the imposition 
of economic and diplomatic sanctions on Syria was the work of Israel’s friends in 
the Congress and the White House…. 

It is sure that the supporters of Israel inside the American political circles have 
been making use of the 9/11 tragic events in New York and Washington by 
spreading lies and slanders against the Muslims and Arabs. The first thing they did 
is to fill the heads of their guys in the White House and the Congress that the 
Muslims and Arabs are terrorists and accused them of launching the said attacks! 
They also accused all nations that back the legitimate rights of peoples to self-
determination and freedom to be ‘rouge’ or advocates of international terrorism. 
This is a big lie known to everybody as the same powers and parties that market 
such slanders are the strongest backers of the occupation forces and war 
criminals in Israel…” 

M. Agha, “Zionist Act”, Syria Times, December 15, 2003 

 

 8



United Arab Emirates 

Cartoons 

 

Al-Ittihad, December 25, 2003 
The cartoon's headline: "Peace Talks". 

 9



Arab Newspapers 
 

Al-Ahram (Egypt) - an Egyptian daily owned by the Egyptian government: the 
president appoints the editor. He (as the editor of the other government owned 
dailies, al-Gumhuriyya and al-Akhbar) is given substantial leeway in his editorial 
practices, assuming he avoids certain “taboos”. Al-Ahram is the largest Arabic 
paper in the world and has established the Al-Ahram Regional Press Institute.  

Al-Gumhuriyya (Egypt) – a government daily.  

Al-Wafd (Egypt) - Al-Wafd is the main opposition paper in Egypt. The paper 
criticizes the regime on a wide range of issues - from economy to internal and 
foreign policy. However, it is important to note that the criticism is on subjects 
that are allowed by the regime. The paper is one of the most acceptable channels 
of opposition activism, since the Egyptians see themselves as supporters of 
freedom of the press, and the paper is supposed to be concrete proof to this idea. 
Al-Wafd expresses extreme anti-Israel and anti-Semitic views, in articles and 
cartoons. 

Ar-Rai (Jordan) – a government daily; expresses the approaches of the 
Jordanian regime. 

As-Safir (Lebanon) - a Lebanese daily, close to Syria. 

Al-Ayyam (PA) – a government daily. 

Al-Hayat al-Jadida (PA) – the PA daily. 

Al-Quds (PA) – an opposition daily, which does not exceed the government 
policy.  

Al-Watan (SA) – a daily owned by the governor of the ‘Asir district.   

Ar-Riyadh (SA) - A Saudi daily, one of the four principal Saudi papers (the three 
others are: al-Madina, al-Jazira and al-Watan). The paper presents a relatively 
conservative attitude, while emphasizing (as most of the Saudi papers) its praise 
of the Royal family.  

Generally, the Saudi government lays severe limitations on the freedom of press 
and has a strict censorship, even on the foreign press that enters Saudi Arabia. 
Since the Saudi press is government-oriented, it concentrates on praising the 
Saudi Royal Family. Of course, opposition or independent newspapers do not exist 
in Saudi Arabia. However, the London based Saudi press has more independent 
features 

Tishrin (Syria) - a state sponsored and owned newspaper, in which the 
journalists are appointed and instructed by the government (The English-language 
Syria Times is publish-ed by Tishrin as well).  

Al-Watan (Qatar) - Al-Watan is one of the five Qatari dailies. Al-Watan’s 
chairman is Hamad bin Sahim al Thani, a member of the royal family (All of the 
papers are owned by different branches of the royal family). The Foreign Minister, 
Hamed bin Jasem bin Jaber al Thani, owns half of the newspaper. 

 10


	Bahrain
	Cartoons
	Egypt
	Newspapers
	“…Israel entered the era of racism against Semitism – worse 
	Anis Mansur, “Attitudes”, Al-Ahram, December 15, 2003
	Cartoons
	Oman
	Cartoons
	Saudi Arabia
	Cartoons
	Newspapers
	Cartoons
	Al-Ayyam (PA) – a government daily.
	Al-Watan (SA) – a daily owned by the governor of the ‘Asir d
	Ar-Riyadh (SA) - A Saudi daily, one of the four principal Sa
	Generally, the Saudi government lays severe limitations on t

